zondag 1 januari 2012

Bezinning


Ken je dat? Dat je in je bed ligt en je ineens overspoeld wordt door energie, ideeën en inspiratie?
Nou zo was dat vannacht bij mij. Met een brede glimlach schoten gedachten met een enorme vaart door mijn hoofd en besloot ik naar beneden te gaan om alles op te schrijven.

Vier jaar geleden was ik druk met de voorbereidingen bezig om als zelfstandige aan de slag te gaan. Een jaar daarvoor had ik vanwege reorganisatie mijn baan verloren en vond dat ik als winnaar uit de strijd wilde komen en terugkijkend is dat wel gelukt.

Die vier jaar terug startte ik met Zinzijn, met als thema 'zingeving'. Enorm breed dus. En net zoals veel mensen wilde ik vanuit authenticiteit werken en leven. Niet alleen door 'toeval' geleid worden maar ook de teugels in eigen hand nemen en mooie dingen creëren. Gewapend met omscholingen tot coach, therapeut en yoga/meditatie docent begon ik met het geven van workshops, clinics, trainingen en (individuele) coaching.

In de afgelopen vier jaar heb ik mij ontwikkeld tot loopbaanprofessional. Hierbij werk ik aan opdrachten als re-integratie deskundige (2e spoor en i.o.v. gemeenten en UWV), loopbaanadviseur, coaching, outplacement trajecten, bemiddelingstrajecten en geven van workshops en trainingen op het gebied van baanverwerving, social media, bezinning en yoga/meditatie.

En waar ligt nu mijn passie, wat doe ik zelf het liefst?
Het mooiste is mijn werk als ik écht contact heb. Wanneer het zindert van de energie. Wanneer ik zie dat mijn cliënt glundert en straalt en ik voel dat het resoneert. Dat ken je vast wel! Of wanneer ik met iemand werk die ineens een moment stil is en daardoor een stap verder is gekomen en daardoor verder kan. Dat kan in hele kleine dingen zitten, iets tastbaars als het schrijven van een brief of het verwoorden van een zin. Soms ook iets groots. Afgelopen jaar realiseerde een cliënt zich ineens dat hij helemaal niet zo nodig meer 'hogerop' hoefde en gaf aan dat hij veel gelukkiger kon zijn met minder salaris, een functie die wel 3 trapjes lager is dan zijn laatste functie. Of een cliënt die zichzelf altijd nog zag als de 'kleine jongen die hij als 15-jarige was' en ineens doorheeft dat hij inmiddels minstens zo ver ontwikkeld is als de man die hij op die leeftijd bewonderde.
Dat zijn momenten waarop ik blij ben met wat ik doe, mag doen.

Ontwikkeling van deskundigheid.
Van al mijn cliënten leer ik. De thema's die mijn cliënten bezighouden hebben vaak raakvlakken met gebeurtenissen uit mijn eigen leven. Soms al doorleefd en soms nog midden in de 'verwerking'. Altijd is het zaak om te kijken en te voelen wat van mij is en wat van de ander en het laten waar het hoort. Soms bijzonder moeilijk, want als ik betrokken bent bij iemand, dan krijg ik zoveel mee van de emoties van de ander dat ik ze wel eens meeneem tot buiten mijn kantoor. En toch gaat mij dat steeds beter af in werksituaties. Als zelfstandige geniet ik daarbij van de trainingen en opleidingen die ik zelf doe, de inspiratie die ik krijg als ik samenwerk met andere professionals en de intervisie bijeenkomsten met collega's.

Eindeloos kan ik doorschrijven hierover en als ik dan concludeer waar Zinzijn voor staat dan kan ik alleen maar zeggen dat ik met Zinzijn mensen wil bereiken die op een kruispunt in hun leven staan en denken niet te weten waar ze naar toe willen. Heel bewust schrijf ik 'denken niet te weten', want vaak weten ze allang waar ze zich heen willen bewegen, maar hebben ze bevestiging nodig of willen ze hun gedachten en gevoelens overpeinzen.

Zinzijn staat voor zingeving en wezenlijk zijn. Authentiek mogen en durven zijn. Ik wil daarbij al mijn talenten ontwikkelen en ruimte geven aan activiteiten die ik leuk vind: ontmoeten, luisteren, spreken, lezen, schrijven, ervaren en inspireren! En daarmee draag ik uit wat ik voor mijn cliënten wens.

Tot slot

Ik ben een 'zoeker', balancerend tussen intuïtie en ratio, op zoek naar de 'gouden snaai', ten volste geniet ik van iedere duikvlucht. En daarbij weet ik dat wanneer ik de snaai in mijn hand heb de wedstrijd ten einde is (en de volgende alweer wacht).

Een mooi, gezond en passievol 2012 toegewenst!

1 reacties:

Op 13 juli 2012 om 02:08 , Blogger Igor zei...

Hoi Irani,

Mooi en inspirend blog om te lezen. Ontzettend leuk om te zien wat jou drijft en hoe jij gekomen bent waar je nu staat.

Igor

 

Een reactie posten

<< Homepage